Michal Černušák

scroll down for english version
Michal Černušák (*1982)
študoval na strednej umeleckej škole J. Vydru v Bratislavem následne v rokoch 2000-2006 VŠVU v Bratislave v ateliéri prof. Ivana Csudaia. Pravidelne vystavuje doma i v zahraničí (USA, Francúzsko, Rakúsko, Taliansko a iné). Svoju tvorbu najnovšie predstavil na samostatnej výstave v Danubiane (2021) a v spolupráci s Marekom Kvetanom na výstavách Galérii Jána Koniarka v Trnave (2020) a Galérii Schemnitz v Banskej Štiavnici ako aj mnohých skupinových výstavách. V roku 2007 bol ocenený Special prize Essl Award; v roku 2006 sa stal finalistom súťaže VUB maľba roka. Je zastúpený v zbierke Galérie mesta Bratislavy č v zbierkach Albertiny,  EUROPEAN CENTRAL BANK, a ESSL collection. Žije a tvorí v Bratislave.
Michal Černušák patrí k etablovaným vizuálnym umelcom strednej generácie. Od svojho vstupu na umeleckú scénu sa programovo venuje témam modernej spoločnosti a s ním súvisiacim kontextom globalizácie a konzumu, pričom kontinuálne pracuje technikou airbrushu v kombinácii s akrylom a olejom. Pre jeho maľby sú najmä v začiatkoch charakteristické kulisy veľkomesta, žiariaceho v šere umelým osvetlením a reklamnými plochami. Statické urbánne scenérie neskôr destabilizujú explózie a katastrofy, či zrážajúce sa ľudské davy, zachytené nezúčastnenou masmediálnou optikou.
Približne od roku 2010 v Černušákových obrazoch získava čoraz silnejšie slovo fragmentizácia a vírenie v barokovo bohatých dynamických kompozíciách. Mix architektonických prvkov, spotrebných predmetov a popkultúrnych obrazov na veľkoformátových plátnach vytvára dojem levitujúceho či zhrúteného sveta. V jeho najnovších dielach tento dojem umocňujú i skupiny potápajúcich sa “hľadačov artefaktov,” plávajúcich medzi týmito pozostatkami. Paralelne k tomuto rozpadu možno paradoxne v iných prácach pozorovať akési zosilnenie mocenských štruktúr v ekonomickom i politickom slova zmysle. Figurálnym skupinám ľudí – biznismenom v oblekoch, politikom či reklamným mágom, ale i davu na ulici žiaria do tmy oči ako tajomným, konšpirujúcim entitám, ktoré stoja za jedinými pevnými štruktúrami tohto sveta – uniformnými továrňami na produkty či pracovnú silu.
Maliarske dielo Michala Černušáka je znepokojivým, ale i pôsobivým otáznikom nad našou civilizáciou a jej základmi. Fantaskné výjavy komentujú súčasnosť a prekvapivou kombináciou známych symbolov privádzajú diváka k zamysleniu nad často automaticky vnímanými aspektami moderného života.